안방/이런얘기 저런얘기방

펜시브 : Magic of Belief

깊은샘1 2007. 7. 2. 11:06

긴 글이지만 제가 감동먹고 퍼 왔습니다.
--------------------------------------------------------------------------------------------


여러 해 전에 있었던 한 초등학교 선생님에 대한 이야기입니다. 그 선생님의 이름은 톰슨 부인이었습니다. 개학 첫날 자신의 5학년 학급 학생들 앞에 섰을 때 선생님은 학생들에게 거짓말을 했습니다. 대부분의 선생님들처럼 선생님은 자기 학생들을 바라보고 자신은 학생들을 똑 같이 사랑한다고 말했습니다.

하지만, 그것은 첫째 줄의 자기 자리에 웅크리고 앉아 있는 테디 스타다드란 작은 소년 때문에 불가능했습니다. 톰슨 부인은 지난 해부터 테디를 주목해왔으며, 그 애가 다른 애들과 잘 어울리지 않고, 옷이 너저분하며, 항상 (몸이 더러워) 목욕을 시킬 필요가 있다는 사실을 알았습니다. 그리고, 테디는 마음에 들지 않았습니다. 톰슨 부인은 그 애의 숙제에 큰 붉은 펜으로 표시를 하고, 굵은 X자를 쓰고, 숙제 맨 위에 커다랗게 “F”를 쓰는 게 즐거울 정도가 되었습니다.

톰슨 부인이 가르치는 학교에서는 선생님은 애들 각자의 과거 기록을 검토해야만 했고, 부인은 테디의 기록을 맨 나중에 보려고 미뤘습니다. 그러나, 테디의 파일을 검토했을 때 부인은 깜짝 놀랐습니다.

테디의 1학년 선생님은 쓰셨습니다. “테디는 잘 웃으며 머리가 좋은 애다. 숙제를 깔끔히 하고, 예의가 바르다. … 즐거움을 주는 애다.”

그의 2학년 선생님은 쓰셨습니다. “테디는 뛰어난 학생이고, 친구들 간에 인기가 있지만, 엄마가 죽을 병에 걸려 괴로워하며, 집안 사정이 어려운 게 틀림없다.”

그의 3학년 선생님은 쓰셨습니다. “어머니의 사망으로 어려움을 겪고 있다. 최선을 다하려 애쓰지만, 아버지는 별 관심을 보이지 않고, 무슨 조치를 취하지 않으면 조만간 가정 생활이 애에게 영향을 줄 것이다.”

테디의 4학년 선생님은 쓰셨습니다. “테디는 혼자 지내고 학교 생활에 별로 관심을 보이지 않는다. 친구가 별로 없고, 종종 수업시간에 잠을 잔다.”

여기까지 읽자 톰슨 부인은 어디에 문제가 있는 지 알았고, 자신이 부끄러웠습니다. 선생님은 테디를 제외한 (다른) 학생들이 아름다운 리본에다 화사한 종이에 포장한 크리스마스 선물을 가져왔을 때 자신이 더 부끄러웠습니다. 그의 선물은 식료품 가게 봉투로 만든 무거운 갈색 종이에 서투르게 포장되어 있었습니다.

톰슨 부인은 다른 선물들을 열어보는 중에 그것을 열어 보는 것이 가슴 아팠습니다. 선생님이 돌 몇 개가 없는 라인스톤 팔찌와 4분의 1만 채워진 향수병을 보자 몇몇 애들은 웃기 시작했습니다. 그러나, 선생님이 팔찌가 예쁘다고 탄성을 지르며 그것을 끼고, 손목에 향수 몇 방울을 비비자 애들은 웃음을 멈췄습니다.

테디 스타다드는 그 날 수업이 마칠 때까지 오래 기다렸다가 말했습니다. “선생님, 오늘 선생님은 우리 엄마가 늘 풍기던 것과 똑 같은 냄새를 풍겼어요.” 애들이 떠난 뒤 선생님은 한 시간 이상을 울었습니다.

톰슨 부인은 테디에게 각별한 관심을 보였습니다. 선생님이 그 애와 함께 공부할 때 그의 생각은 활기를 되찾은 것 같았습니다. 선생님이 그를 추켜주면 줄수록 그 애는 더 빨리 반응을 보였습니다. 연말이 되자 테디는 학급에서 가장 똑똑한 학생이 되었으며, 부인은 모든 애들을 똑 같이 사랑한다는 거짓말을 했지만 부인에게 테디는 “선생님이 좋아하는 학생들” 중 한 사람이 되었습니다.

일 년 뒤 선생님은 문 아래에서 테디가 평생에 만난 최고로 좋은 선생님이 자기라는 테디의 쪽지를 봤습니다. 6년 뒤 선생님은 테디로부터 다른 쪽지를 받았습니다. 그 때 그는 반에서 3 등으로 고등학교를 마쳤으며 여전히 선생님이 자기 평생에 최고 선생님이라고 썼습니다.

그로부터 4년 뒤 선생님은 또 다른 편지를 받았습니다. 때로는 일이 힘들기도 했지만 학교 생활을 계속했고, 공부만 했으며, 곧 최우등생으로 졸업을 대학을 졸업할 것이라고 알려왔습니다. 그는 톰슨 부인에게 여전히 부인이 자기 평생에 최고며 가장 좋아하는 선생님이라고 다짐했습니다.

그리고 4년이 더 흘렀고 또 다른 편지가 왔습니다. 이 번에는 대학 졸업 후 좀 더 공부하기로 했다고 설명했습니다. 그 편지에서 그는 여전히 선생님이 최고며 가장 좋아하는 선생님이라고 설명했습니다. 그런데, 이제 그의 이름은 약간 길어졌습니다. 그 편지는 의학박사 테오도르 에프 스타다드로 서명이 되어 있었습니다.

여기서 얘기가 끝난 것이 아닙니다. 그 해 봄 또 다른 편지가 왔습니다. 테디는 한 소녀를 만나 결혼을 하려는 데 아버지가 몇 년 전에 돌아가셨기에 혹시 톰슨 부인이 결혼식에서 통상 신랑 어머니를 위해 마련해둔 자리에 앉아줄 수 없겠는지 물었습니다. 물론, 톰슨 부인은 그렇게 했습니다. 그리고, 어찌 됐는지 맞춰보실래요? 톰슨 부인은 라인스톤 몇 개가 달아나고 없는 그 팔찌를 찾습니다. 그리고, 부인은 테디와 그의 어머니가 같이 지낸 마지막 크리스마스 날 어머니가 사용하신 걸 테디가 기억하는 그 향수를 뿌리고 왔습니다.

그들은 서로 껴안았으며, 스타다드 박사는 톰슨 부인의 귀에다 속삭이듯 말했습니다. “선생님 저를 믿어주셔서 감사합니다. 제가 중요한 사람으로 여기게끔 해주시고, 제가 변할 수 있다는 것을 가르쳐 주셔서 너무 고맙습니다.”

톰슨 부인은 눈에 눈물을 가득 담고 속삭이듯 대답했습니다. “테디야, 네가 잘못 알고 있구나. 내가 바뀔 수 있다는 것을 가르쳐 준 사람이 바로 너야. 널 만나기 전까지는 난 학생들을 어떻게 가르쳐야 하는지 몰랐단다.”

 

[Magic of Belief]

There is a story many years ago of an elementary teacher. Her name was Mrs. Thompson. And as she stood in front of her 5th grade class on the very first day of school, she told the children a lie. Like most teachers, she looked at her students and said that she loved them all the same.

But that was impossible, because there in the front row, slumped in his seat, was a little boy named Teddy Stoddard. Mrs. Thompson had watched Teddy the year before and noticed that he didn’t play well with the other children, that his clothes were messy and that he constantly needed a bath. And Teddy could be unpleasant. It got to the point where Mrs. Thompson would actually take delight in marking his papers with a broad red pen, making bold X’s and then putting a big “F” at the top of his papers.

At the school where Mrs. Thompson taught, she was required to review each child's past records and she put Teddy’s off until last. However, when she reviewed his file, she was in for a surprise.

Teddy’s first grade teacher wrote, “Teddy is a bright child with a ready laugh. He does his work neatly and has good manners...he is a joy to be around.”

His second grade teacher wrote, “Teddy is an excellent student, well liked by his classmates, but he is troubled because his mother has a terminal illness and life at home must be a struggle.”

His third grade teacher wrote, “His mother's death has been hard on him. He tries to do his best but his father doesn't show much interest and his home life will soon affect him if some steps aren't taken.”

Teddy's fourth grade teacher wrote, “Teddy is withdrawn and doesn't show much interest in school. He doesn't have many friends and sometimes sleeps in class.”

By now, Mrs. Thompson realized the problem and she was ashamed of herself. She felt even worse when her students brought her Christmas presents, wrapped in beautiful ribbons and bright paper, except for Teddy's. His present was clumsily wrapped in the heavy, brown paper that he got from a grocery bag.

Mrs. Thompson took pains to open it in the middle of the other presents. Some of the children started to laugh when she found a rhinestone bracelet with some of the stones missing, and a bottle that was one quarter full of perfume. But she stifled the children's laughter when she exclaimed how pretty the bracelet was, putting it on, and dabbing some of the perfume on her wrist.

Teddy Stoddard stayed after school that day just long enough to say, “Mrs. Thompson, today you smelled just like my Mom used to.” After the children left she cried for at least an hour.

Mrs. Thompson paid particular attention to Teddy. As she worked with him, his mind seemed to come alive. The more she encouraged him, the faster he responded. By the end of the year, Teddy had become one of the smartest children in the class and, despite her lie that she would love all the children the same, Teddy became one of her “teacher’s pets.”

A year later, she found a note under her door, from Teddy, telling her that she was still the best teacher he ever had in his whole life. Six years went by before she got another note from Teddy. He then wrote that he had finished high school, third in his class, and she was still the best teacher he ever had in his whole life.

Four years after that, she got another letter, saying that while things had been tough at times, he’d stayed in school, had stuck with it, and would soon graduate from college with the highest of honors. He assured Mrs. Thompson that she was still the best and favorite teacher he ever had in his whole life.

Then four more years passed and yet another letter came. This time he explained that after he got his bachelor’s degree, he decided to go a little further. The letter explained that she was still the best and favorite teacher he ever had. But now his name was a little longer -- the letter was signed, Theodore F. Stoddard, M.D.

The story doesn’t end there. You see, there was yet another letter that spring. Teddy said he'd met this girl and was going to be married. He explained that his father had died a couple of years ago and he was wondering if Mrs. Thompson might agree to sit in the place at the wedding that was usually reserved for the mother of the groom. Of course, Mrs. Thompson did. And guess what? She wore that bracelet, the one with several rhinestones missing. And she made sure she was wearing the perfume that Teddy remembered his mother wearing on their last Christmas together.

They hugged each, and Dr. Stoddard whispered in Mrs. Thompson’s ear, “Thank you Mrs. Thompson for believing in me. Thank you so much for making me feel import!ant and showing me that I could make a difference.”

Mrs. Thompson, with tears in her eyes, whispered back. She said, “Teddy, you have it all wrong. You were the one who taught me that I could make a difference. I didn't know how to teach until I met you.”